Design de ambalaj. Cum se face corect si creativ?

Design de ambalaj. Cum sa-l creezi sa raspunda nevoilor tale si industriei in care iti desfasori activitatea?

Ce design de ambalaj sa folosesti?

Mai intai, trebuie sa-ti intrebi cumparatorii (consumatorii si distribuitorii) ce cred despre produsele si ambalajele tale si sa analizezi raspunsurile lor. Cu ajutorul lor vei analiza vizual al tau design de ambalaj, versus de cele ale concurentei, si vei identifica beneficiile functionale si emotionale cautate de catre cumparatori. In acest mod vei stii ce sa ceri furnizorului tau de marketing/ design de ambalaj pentru a putea avea un design de ambalaj care sa te diferentieze pe raft si care sa te ajute sa vinzi mai mult si mai profitabil.

Schiteaza un concept de ambalaj

Trebuie sa identifici un concept de design de ambalaj. Adica, cum iti propui sa fie ambalajul din punct de vedere vizual si functional, astfel incat sa fie cat mai aproape de asteptarile clientilor tai.

Un design de ambalaj care va vinde este unul care va performa din perspectiva a trei dimensiuni: impact vizual,  impact rational si impact emotional. ConsCosmin Ursache Design de ambalajumatorii nu sunt cu totii la fel: unii aleg un produs sau un altul urmarind daca ambalajul le transfera beneficiile rationale ale produsului, emotii pozitive si daca acesta este corect din punct de vedere estetic.

Design de ambalaj cu impact vizual puternic

Un design de ambalaj corect este unul care nu promite nici mai mult, dar nici mai putin decat ce poate sa ofere produsul. Pe raft, alaturi de produsul tau, sunt cel putin cinci alte produse ale concurentilor tai. Trebuie sa intelegi ca grafica de ambalaj trebuie sa fie creata vizual intr-o asa maniera, incat sa atraga rapid atentia consumatorului, sa il opreasca sa aleaga prodususul tau, pentru a se informa, sa-l convinga sa il puna in cosul de cumparaturi si sa il cumpere.

Vizual, un design de ambalaj trebuie sa se refere corect la: forma, culori, logoul marcii, imagini cu ingredientele din care este fabricat produsul, sugestii de prezentare care arata cum se utilizeaza produsul, texte informative sau emotionale, etc. Toate acestea se concretizeaza intr-un design de ambalaj care stimulează incercarea, alegerea si realegerea marcii și poate atrage atenția rapid unui cumparator din ce in ce mai ocupat si asaltat de mesajele promotionale din magazin.

Design de ambalaj cu impact rational convingator

Impactul rational al ambalajului se refera la beneficiile urmarite de consumatori cu privire la ambalaj. Un design de ambalaj bun trebuie sa contina toate elementele de forma, culoare si textura, toate simbolurile, cuvintele si imaginile relevante care sa il ajute pe cumparator sa inteleaga rational produsul pe care il cumpara si cum se utilizeaza. In prima instanta, orice produs este ales de pe raft dupa ambalaj. Realegerea produsului se va face numai in urma consumului, numai in urma experientei nemijlocite pe care o are consumatorul cu produsul cumparat.

Design de ambalaj cu impact emotional intens

Impactul emotional se refera la modul in care un design de ambalaj transmite emotional consumatorului care sunt valorile produsului.  Capacitatea unui design de ambalaj de a fi simpatic si a transfera valorile produsului consumatorului sub forma de emotii este foarte importanta in modul de creare a preferintei si fidelizarii consumatorului pentru produsul respectiv. Prin emotiile percepute, consumatorul se identifica cu produsul si admite ca produsul este „al sau”.

Studiile de marketing au aratat ca aproximativ 60 % dintre intentiile de cumparare au fost generate de aspecte emotionale care au fost comunicate consumatorilor printr-un design de ambalaj sau prin mesaje publicitare. Femeile sunt mult mai sensibile la cumpararea emotionala decat barbatii. In cazul barbatilor, este mai util un design de ambalaj care sa releve beneficiile rationale ale produselor. In orice caz, nicio intentie de cumparare nu se bazeza numai pe una din cele doua componente, emotionala si rationala, ci pe un mix intre cele doua transpuse intr-un pragmatic design de ambalaj.

Design de ambalaj. Validare si testare

Beneficiile rationale (functionale) si cele emotionale transmise in mod creativ printr-un design de produs corect trebuie sa fie relevante pentru cumparatorii produsului respectiv.

In plus, ambalajul trebuie sa aiba cateva beneficii functionale intrinseci: sa protejeze produsul, sa fie prietenos si sanatos, sa fie usor de folosit, usor de deschis/inchis, sa permita vizualizarea produsului (sa aiba ferestre transparente), sa fie usor de depozitat, usor de reciclat, etc. In functie de modul in care anumite beneficii, cele mai importante pentru clienti, sunt prezente sau nu la design de ambalaj aferent concurentei, marketerii/designerii de ambalaje pot sa creeze ambalaje imbunatatite, din punct de vedere functional. Aceste imbunatatiri functionale ale ambalajului  si un design de ambalaj creativ vor creste valorea produsului vandut. Valoarea suplimentara datade un design de ambalaj bine facut va genera un pret de vanzare mai mare si o profitabilitate crescuta.

De asemenea, un bun design de ambalaj trebuie sa aiba si cateva beneficii ce vizeaza capacitatea de a influenta alegerea consumatorului: daca este vizibil si comunica rapid informatia relevanta cumparatorului; daca sugereaza rapid principalul beneficiu al produsului (promisiunea); daca transmite emotii pozitive cumparatorului; daca este simpatic; daca este usor memorabil; daca este un design de ambalaj care se diferentiaza pozitiv fata de un alt ambalaj al concurentei, etc.

Am placerea sa va prezint cateva exemple de proiecte de design de ambalaj pe care le-am dezvoltat de-a lungul anilor. 

Puteti vizualiza diferite proiecte de branding si design de ambalaj, dand click pe imaginile din albumul de exemple, de mai jos:

vezi si:

PORTOFOLIU BRANDING

Avantajele serviciilor de marketing externalizate

Cum se face auditul de marketing fundamentat?

Cum se face planul de marketing eficient?

Despre consultanta de marketing, branding si rebranding

Consultanta de branding, in 6 pasi

Cum se lucreaza cu un consultant de marketing?

Cum sa faci marketing si promovare online de succes

Cosmin-Ursache---Lasa-un-mesaj!